Hapuskan Akta Hasutan 1948 - Jangan Jadi Bodoh

Sejak kebelakangan ini , macam - macam cerita yang mula tersebar luas seantero Malaysia . Adui ! aku dengar naik pening kadang - kadang bermonolog dalam hati , 'kenapalah bodoh sangat'

Akta Hasutan 1948 merupakan suatu akta undang-undang di Malaysia yang digubal untuk menghalang perbincangan yang dikatakan sebagai menghasut. Akta ini sebenarnya digubal oleh penjajah British pada tahun 1948. Akta ini menjadikan ucapan yang "mempunyai kecenderungan menghasut" sebagai suatu kesalahan jenayah.

hurm . . ISA dihapuskan atas desakan satu pihak ni , dan pihak kerajaan ikut telunjuk demi menjaga hati . Dek kerana takutkan kekalahan dalam PRU , sanggup ikut kata pembangkang untuk menghapuskan ISA .
hapuskan akta hasutan

Dan apa hasilnya ? Hasilnya lihatlah apa yang berlaku di Malaysia hari ini . Kutuk sana sini , pertikaian kuasa Sultan , Mencabar ketuanan Melayu dan sebagainya .. Come on laa . Malaysia satu satunya negara yang dah ade ISA lepas tu pergi hapuskan sedangkan negara lain pertahankan akta ini .
Kerana apa ? kerana mereka merasakan bahawa akta ini amat penting bagi menutup serta mengawal bangkai-bangkai busuk dari merebak ke orang lain .

kang kalau aku bercakap lebih , kena label pencacai UMNO la itu ini laa.. macam biase pemikiran rakyat Malaysia .

Tapi sedarkah bahawa dengan terhapusnya ISA dan kemungkinan Akta Hasutan turut akan dimansuhkan . Apa yang akan berlaku sebenarnya ?

Cuba berfikir , buang rasa politik fanatik korang tu , think and looks from different site . Semua orang bebas untuk buat apa sahaja . tak ada yang takut . institusi kehakiman , di raja , dan sebagainya akan mudah untuk dipermainkan .


1 Response to "Hapuskan Akta Hasutan 1948 - Jangan Jadi Bodoh"

  1. saya respect kat tun M sbb tak mudah tunduk pada kehendak mereka. mungkin pemimpin sekarang nak lebih telus dan terbuka wpun dia tahu akhirnya akan mebebankan dia ...

    ReplyDelete