Bahaya Komen Spam

Sejak kebelakangan ini , blog aku ni asyik kene serang dengan komen spam . Bahaya ke komen spam ni ? itu yang selalu jadi persoalan dekat fikiran aku ni . Bila di perhatikan spammers ni semua dari luar negara .


Jadi aku pun geledah la blog abang HH pasal bahaya komen spam ni , Alhamdulilah aku jumpa sedikit sebanyak info mengenainya .

Bahaya Komen Spam TerlepasAda juga komen yang berbentuk Spam ini terlepas, selalunya saya akan pantau menerusi email yang dihantar oleh blogspot. Jika mencurigakan, saya akan padam. Selalunya ia berlaku, apabila ada pengunjung yang ambil kesempatan nak promosikan sesuatu, pengunjung akan gunakan Name/URL yang menjurus kepada pautan-pautan yang boleh membahawakan blog terutama blog yang ada Malware, atau Link Spam yang akan merosakkan akaun Google Adsense. - Abang HH
So , lepas aku baca penerangan ringkas abang HH ni , aku terus check comment box dan pilih spam comments , ternyata dah lebih 50+ komen yang mencurigakan .  huish .. bahaya !

Jadi apa yang aku lakukan adalah , select all then delete . lega !

8 Responses to "Bahaya Komen Spam"

  1. sbb tu sy just buat yg blh komen yg mn ada ID je

    ReplyDelete
  2. oh baru tau aku x pernah buang komen spam aku biar je...

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah , spam x berminat dgn blog sis ...

    ReplyDelete
  4. saya memg sentiasa cek.. klu ada memeg sy buang walaupn sy xtahu yg komen spam ni bahaya.. huhuhu sib baik kan...

    ReplyDelete
  5. baru tengok...ada beribu spam... huishhh,.. tengah proses nak delete semua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. delete jangan tak delete , kerana ia sedikit sebanyak akan mengundang malware ke dalam blog fatitah nanti

      Delete