Kenali Sejarah Johor Darul Takzim

Bila ditanya asal mana , dengan bangga aku jawap aku orang Johor yang lahir kat hospital Sultanah Aminah , Johor Bahru yang menetap di Kulaijaya dan begitulah penjelasan seterusnya jika ada orang ingin berkenalan dengan aku . Tapi sejauh mana aku kenal negeri ini ? Mungkin hanya pada nama , sultan , bolasepak serta keseniannya .

Yup ! aku akui memang aku anak jati Johor namun jika ditanya sejarah awal mengenai negeri ini , aku sendiri tak dapat rungkaikan secara mendalam jika ada orang luar tanya , tak ke malu nanti , mengaku anak jati tapi buta sejarah .

Sebenarnya tak lah buta sejarah sangat , apa yang dulu belajar kat sekolah , tu jer la yang aku sempat kutip , ilmu-ilmu lain tak menyempat . Yang basic sejarah itu aku tahu la , tapi yang lebih mendalam tu , aku angkat tangan dulu .

Dan sejak akhir-akhir ini , aku tertarik dengan sejarah negeri aku ni apabila 23 Mac ini akan dilangsungkan upacara pemahkotaan Sultan Johor yang mana ianya kali terakhir berlaku 55 tahun yang lalu . Mak ayah aku sendiri pun tak sempat tengok pemahkotaan yang dulu . Disebabkan itulah , sedikit sebanyak aku mula berminat untuk mendalami sejarah negeri Jauhar ini .

Petang tadi dengan niat yang membuak-buak , aku ajak bapak aku pergi bookstore UTM dekat Senai Airport semata-mata mencari 2 buah naskah yang menceritakan mengenai sejarah kesultanan Johor . Alhamdulilah , dapat pun grap buku-buku tu dengan harga RM180 bagi setiap naskah .

 

Buku-buku terseut merupakan nukilan Dato Ahmad Rahim Ramli dan bekerjasama bersama pihak UTM . Untuk mendapatkan buku ini , korang mana yang berminat boleh dapatkan dekat UTM faces Senai Airport . 

Ianya merupakan satu bahan bacaan yang amat bernilai untuk sekalian rakyat Johor . Semakin kita mengenal sejarah , semakin dalam kita menghargainya .. 

Tapi buat masa sekarang aku tak dapat lagi la nak review lagi dengan korang mengenai buku ini sebab tak membacanya lagi , tapi yang penting orang Johor perlu kenali susur galur kita sendiri . Jangan dilupakan sebuah bangsa yang Hebat sejak dahulu lagi

0 Response to "Kenali Sejarah Johor Darul Takzim "

Post a Comment